Wies Enthoven ontdekte hoe Proprioceptive Writing haar leven veranderde en haalde deze bevrijdende Amerikaanse schrijfmethode naar Nederland.
“Tijdens een vliegreis las ik het boek Writing the Mind Alive van professor Linda Trichter Metcalf in één adem uit. Ik wist meteen dat ik meer wilde weten over de door haar ontwikkelde schrijfmethode, Proprioceptive Writing.
Een paar maanden later wandelde ik door een besneeuwd Manhattan naar de loft waar ik samen met twintig anderen een week lang zou gaan schrijven. Ik weet nog hoe ik na het lezen van Linda’s boek in de veronderstelling verkeerde dat ik het helemaal begreep. Ik stond te popelen om te beginnen. Gaandeweg die week ontdekte ik vooral wat ik allemaal niet wist. Ik bleek behoorlijk koppig in het vasthouden aan mijn eigen verhaal. En ik was ook bang. Wat zou er gebeuren als ik al mijn gedachten en gevoelens opschreef en ze dan ook nog voorlas?
Maar onder de bezielende leiding van Linda veranderde mijn angst al snel in fascinatie. Ik luisterde naar de gedachten die ik had over mijn kinderen, mijn werk, mijn ouders, mijn man, mijn ziekte. Ik hoorde hoe er iedere keer een andere stem aan het woord was, precies zoals in in het boek was beschreven. Gaandeweg leerde ik hoe zich altijd weer een nieuw perspectief aandient.
PW bleek zo’n bevrijdende manier van schrijven. Ieder probleem, iedere vraag die zich in je leven voordoet, kun je ermee onderzoeken. Want uiteindelijk is het leven, naast waardevol en mooi, ook zwaar en ingewikkeld.
Eenmaal terug in Nederland besloot ik Proprioceptive Writing naar Nederland te halen. Inmiddels werk ik samen met een groep geweldige Amerikaanse PW teachers: Linda Trichter Metcalf, Anne Bright, Ann Mullen en Kim Chandler. Zij stimuleren mij voortdurend om Harttaal verder uit te breiden. Naast het geven van mijn Harttaal workshops, heb ik een Nederlandse Harttaal Facilitator opleiding opgezet en verspreid ik Harttaal ook in andere Europese landen.”
Wies Enthoven is een gecertificeerd PW docent
Zij volgde de opleiding tot docent Proprioceptive Writing bij Professor Linda Trichter Metcalf in Amerika en is verbonden aan de PW faculteit in Californië.
Wies is afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam als psycholinguïst. Als docent Nederlands gaf zij les aan zowel volwassenen als scholieren. Zij schreef meer dan 30 jaar voor kranten, bladen en bedrijven. Artikelen van haar hand zijn met enige regelmaat te lezen in het blad Happinez. Voor het tijdschrift Flow schreef zij een mini-cursus over Harttaal en Proprioceptive Writing die tevens in de Engelse uitgave van Flow verscheen.
In 2005 verscheen haar boek Bange Helden, in 2015 Het oudste dochter effect dat zij samen met Lisette Schuitemaker schreef en dat inmiddels is vertaald in het Koreaans en het Engels, The Eldest Daughter Effect.
Claudia Prins is een gecertificeerd PW Instructeur
Naast mijn werk als Afdelingsmanager bij de Veiligheidsregio Hollands Midden ben ik beroepsmatig Adviseur Gevaarlijke Stoffen bij de brandweer. Hierbij vallen mijn opleiding Biochemie en ervaring als vrijwilliger bij de brandweer fantastisch samen. In het verlengde van mijn functie neem ik sinds 2018 als Safety Officer deel aan het internationale reddingsteam van USAR.NL (Urban Search and Rescue) om mensen over de hele wereld te helpen.
Tijdens een talentmanagementtraject vanuit mijn werk heb ik kennis mogen maken met Proprioceptive Writing. Ik was meteen onder de indruk van deze schrijfmethode. Het heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan mijn ontwikkeling. PW leerde mij beter samen te werken met anderen en gaf mij een middel om tijdens roerige tijden mentaal in balans te blijven.
De afgelopen jaren heb ik bij Harttaal de opleiding tot Instructeur Proprioceptive Writing gevolgd, die ik in 2022 heb afgerond bij The Proprioceptive Writing Center, Oakland, USA. Mijn dank gaat uit naar Wies Enthoven, die mij als docent door de opleiding voor instructeur heeft geleid. En naar Anne Bright en professor Linda Trichter Metcalf van het Proprioceptive Writing Center.
Ik kijk ernaar uit om deze schrijfmethode, die mij zoveel heeft gebracht, door te kunnen geven aan anderen.